الخميس، 7 مايو 2020

رماح العشق الفصل الرابع عشر


سقطت بين يديه مغشي عليها ليهلع بفزع وقلق ويصرخ هادرآ:سديييييييييييييم
ليحملها بين يديه واضعا اياها برفق علي السرير ويسرع لاحضار قنينه عطر ليفيقها بيها لتستفيق ولكن بعد برهه من الوقت
رماح بقلق وهو ممسك يدها بين يديه : مالك يا حبيبتي فيكي ايه
سديم بتعب واضح: مش عارفه مالي تعبانه ودايخه دماغي وجعااني اوووي وجسمي همدان ومعدتي زي ما يكون فيها نار
رماح بقلق زائد: امممم ماشي يا حبيبتي ارتاحي انتي وانا هتصل بالدكتور
قاطعته سديم: لا يا حبيبي مفيش داعي انا هبقي كويسه متقلقش عليا
رماح بحذم: شششششش مش عاوز اي اعتراض ممكن ارتاحي دلوقتي يا حبيبي
وبالفعل غفت سديم سريعا مما زاد من دهشه رماح
فاخرج هاتفه وقام بالاتصال بطبيب العائله الذي حضر علي الفور واحضر معه طبيبه بناء علي طلب رماح
حضرت الطبيبه برفقه طبيب العائله وقامت بالكشف علي سديم لتخرج مبتسما وهي تقول : رماح بيه مبدئيا كده المدام عندها ضعف شديد ومحتاجه غذا كويس جداااا ومحتاجه راحه واخدت دم منها محتاجه اعمل تحليل معين في دماغي وياريت بس بعد اذنك يعني وتنتحت بحرج ممزوج بخوف وقلق: ياريت يعني حضرتك تهدي شويه الايام اللي جايه ديه
رماح بعدم فهم : نعم اهدي ازاي يعني مش فاهم هو انا معفرت يا بنتي قدامك
قاطعته الطبيبه بسرعه : ابدا مقصدش يا فندم بس قصدي ان المدام تعبانه والعلاقه الوجيه هتكون متعبه بالنسبالها مش اكتر
اوماء براسه موافقا: تمام تمام مفهوم طب بس هي ليه بتنام كتير كده انا قلقان عليها
تدخل الطبيب قائلا: ده طبيعي يا فندم الانيميا اللي عندها بتخلي الجسم في حاله خمول عموما احنا خدنا دم وهنعمل التحاليل المناسبه وربنا يطمنك عليها
غادر الطبيبان القصر فتحدثت الطبيه قائله: انت ليه شاورتلي انه مقولهوش اني شاكه انها حامل
الطبيب ساخرا: تقولي لمين لده هه ده مش بعيد من خوفه عليها يشغلك بيبي سيتر ليها وتقعدي جمبها اصلا نتاكد الاول بس وانا هبلغه بنفسي خبر حملها واكون جهزت ممرضه تتحمل طباعه المهببه ديه
وعاد الاثنان الي المشفي الخاص بعائله رماح وبدات الطبيبه في اجراء التحليل وظهرت النتائج ايجابيه
ذهبت مسرعه للطبيب : يا دكتور يا دكتور
انتبه الطبيب بسرعه لدخول الطبيبه : ايه في ايه
الطبيبه : مدام سديم حامل زي ما توقعت بالظبط
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::
سطعت شمس يوم جديد واستعدت سهيله للسفر وبدء رحلتها وقضاء اجازتها ولكن يوجد ما يؤرقها ويفسد عطلتها تأففت بغضب مما استدعي انتباه الام
الام بمكر :مالك يا سوسو بتنفخي ليه كده مالك
سهيله بضجر :مفيش يا مامي مفيش
الام بخبث: طيب عموما احنا مكناش هنطول هنا ام مهران كلمتني النهارده وعزمتني علي فرح بنت اختها وانا وافقت اهو تغير جو برضو
سعدت سهيله كثيرا وصفقت بيديها كالاطفال :بجد يا مامي بجد انا كان نفسي اشوف افراح من الطراز ده وازور البلاد واتفرج عليها
احتضنتها الام بسعاده: ههههههههههه ماشي يا حبيبتي روحي حضري شنطتك عشان هنسافر الصبح بدري عشان هنقعد هناك قبل الفرح كام يوم
ركضت مسرعه لتحضر حقيبتها واثناء تحضيرها صدح هاتفها معلنا عن اتصال : الو
مهران بسعاده: ازيك طمنيني عليكي
سهيله بفرح:الحمد لله اخبارك انت ايه
مهران: انا تمام ماما كلمتك مامتك الصبح واتفقت معاها هتسافروا البلد عندنا عشان تحضروا فرح اسماء بنت خالتي سعاد
سهيله بسعاده: اه عرفت ماما قالتلي من شويه وانا بحضر شنطتي
مهران بتوتر: اخيرا هشوفك انتي وحشتيني اوووي
سهيله بخجل: وانت كمان وحشتني اوووووي يا مهران ومبسوطه اني هشوفك
مهران : ربنا يبسطك دايما يا سهيله
سهيله : مهران ممكن اطلب منك طلب
مهران بانصات : اؤمري طبعا
سهيله بخجل: نفسي اتفسح في الغيطان والبس لبس فلاحي وافطر فطير وعسل وجبنه قديمه
ضحك مهران بشده : هههههههههههه بس كده من عنيا انتي تؤمري أمر كده
ضحكت سهيله بخفوت : يارب يخليك يا مهران ده من ذوقك
وفجأه انفتح باب غرفه مهران ليدلف ماهر يصفق ويغني : الحب كده اااااااه خصام ووجنان وهبل وعبط ماهو الحب كده ااااااه ااااه
اغتاظ مهران من افعال شقيقه فالقي بالمخده عليه فصرخ ماهر مدعيا الالم :اااه اااه الحقيني يا سهيله هيموتني الحقوني يا ناس
ضحكت سهيله بشده :ههههههههههه خلاص يا مهران حقك عليا انا خلاص خلاص سيبه بقا
ابتعد مهران عن ماهر وهو يلهث وكانه كان يركض بسباق : عشان خاطرك انتي بس سيبته اهو
اختطف ماهر الهاتف من يد مهران وخرج من باب الحجره راكضا لخارج المنزل ومن خلفه مهران مما ادهش جميع من بالمنزل
تسالت الخاله سعاد اختها : هما عيالك اتجننوا يا سماح ولا ايه
ضحكت سماح بخفوت: لا يا اختي هما كده طول النهار والليل مش تؤام
سعاد بهدوء: ربنا يهديهم يارب شباب وطايش ياختي واندمجت الاختان في الحديث
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
علي الجانب الاخر ركض ماهر بالهاتف لخارج المنزل ومن خلفه مهران يصيح بعصبيه: انت يا حمار تعالي هنا والله لو مسكتك هكسر عضمك يا متخلف انت
ماهر من وسط ضحكاته وهو مازال يركض: الله يحرقك يا بعيد ده انا خلاص شحت وفصلت انت ايه مبتتهدش
ضحكت سهيله حتي ادمعت عيناها : هههههههههههههههه خلاص اسكت بقا وسيبه متنكشهوش لو مسكك بيخنقك هههههههه
استند اخيرا الي جذع شجره ورفع يديه كعلامه الاستسلام قالتقط مهران منه الهاتف وهو ياخذ انفاسه بشده وقام بلكمه لكمه قويه اطاحت به فوقع ارضا صارخا بالم :ااااااه منه لله يا مهران ربنا ياخدك وانت بقيت مفترس ومفتري شكل جوز اختك
زمجر مهران من بين اسنانه : انت تخرص خاااااااالص حسابي معاك بعدين يا جحش انت بس اخلص ……….وابتعد بعيدا عنه حتي تسنح له الفرصه لتكمله الحديث
مهران بهدوء: الو معلش الحمار ده خطف مني الفون وجري
ضحكت سهيله بسعاده : ههههههه ولا يهمك انا اصلا بحب اشوفكم بتهزروا مع بعض كانكم مش تووم ابدا ههههههههههههههههههه
ابتسم بخفوت : هههه مش اول شخص يقولي كده علي فكره المهم هشوفك بكره
تنهدت :اااه
ابتسم قائلا:ماشي هستناكي تصبحي علي خير
سهيله :وانت من اهل الخير
التفت مهران ليجد ماهر واقفا ورائه تلتمع بعيناه نظرات الخبث واخرج له لسانه واطلق الريح لساقيه ليركض مهران خلفه ليمنعه من ارتكاب اي حماقه
:::::::::::::::::::::::::::::::::::
استعدت اريج لزفافها المفترض اقامته اخر الشهر ولم يخلو الامر من مشاكسه فارس لها
ففي احدي الايام ذهبا للتسوق فاصر فارس ان يدلفا الي محل للملابس الخاصه بالعرائس (اللانجيري) وعندما امتنعت عن الدلوف
قام بسحبها خلفه عنوه وقام بشراء كل ما يحلو له وسط احراجها فكانت وجنتيها تشتعلان خجلا من افعاله حتي وقع اختياره علي قسم بدل الرقص الشرقي جحظت عيناها صارخه بخفوت: لاااااااااااا طبعا انت اتجننت مش هشتري كده ومش هلبس كده ومش هعمل كده ومش هجيب كده
قاطعها ضاحكا : هههههههههههه ايه كميه كده ديه انتي علقتي وبعدين محدش طلب رايك اصلا انا اللي هشتري وانا اللي هدفع وانا اللي هتفرج وانا اللي هعمل كل حاجه يا قلبي وغمز لها بعينه بمشاكسه
فخجلت بشده وعضت شفتيها السفلي بكشوف
فتنهد بشده:اااااااااااااه شكلي كده مش هستني لاخر الشمس
واخرج ال ATMخاصته وقام بدفع الحساب وذهبا للكافيتريا لتناول الغداء
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
سطعت شمس يوم جديد علي رماح وسديم ليقوم من جانبها ويدلف للحمام ويستعد للذهاب لعمله ولكنه شارد الذهن وقلق علي سديم
دلف الي مقر شركته وسط همهمات الموظفات ولكنه لم يعد يأبه الي همهمتهم كما في السابق ودلف مباشره الي مكتبه ليستعد للميتنج
انهي استعداده وذهب للميتنج بغرفه الاجتماعات الخاصه وبعد الانتهاء من الاجتماع دق هاتفه
رماح : الو
الطبيب : رماح بيه نتائج تحاليل الهانم طلعت ممكن تشرفنا
التقط مفاتيحه علي الفور وانطلق الي المشفي
دلف الي مكتب الطبيب والقلق ينهش قلبه قائلا:خير يا دكتور طمني في ايه
الطبيب بابتسامه بشوشه : اطمن متقلقش
رماح بعصبيه: ماتنطق في ايه انا علي اعصابي م اول امبارح بالليل
الطبيب بهدوء: مبروك يا رماح بيه مدام سديم حامل
عقدت الفرحه لسانه فارتخت عضلات جسده وملات الدموع عيناه فرحا بخبر حمل معشوقته الصغيره في جنينه بين احشائها
::::::::::::::::::::::::::::::::::

أعلى النموذج