عقدت الصدمه لسانه
فارتخت عضلات جسده وملات الدموع عيناه فرحآ بخبر حمل معشوقته الصغيره في جنينه بين
احشائها
ابتسم الطبيب بهدوء فلم يكن متوقع ان تكون رد فعل رماح هكذا فمن المعروف عنه القسوه الشديد
الطبيب بابتسامه مرحه: مبروك يا باشا ربنا يتمملها علي خير وتفرح بالبيبي
رماح بسعاده بالغه : الله يبارك فيك يارب اصرف لكل الموظفين شهرين وياريت تبعتلي سى في بكل الفراشين الموجودين هنا
اوماء الطبيب راسه موافق وقام بالاتصال بالحسابات لصرف المكافاه كما امر رماح
الطبيب بهدوء: حصل يا باشا وكله دلوقتي بيستلم المكافاه زي ما حضرتك امرت وبكره الصبح هيكون عندك فايل باسامي كل الفراشين والعاملين البسطاء في المستشفي هنا
هز رماح راسه بالموافقه وهم بالرحيل عندما اوقفه صوت الطبيب قائلا: ياريت يا باشا المدام تشرفنا لان لازم متابعه مع طبيبه نسا عشان نشوف وضع الجنين ونطمن عليه
اقشعر بدنه برجفه غريبه عند سماعه كلمه الجنين وتهللت اساريره بسعاده غامره لو فاضت ستكفي العالم باسره
اومأ براسه وخرج عائدا الي معشوقته الصغيره وسط انتشار خبر حمل حبيبته ومباركات الجميع وتمنياتهم بقدوم المولود بخير
دلف الي سيارته بسعاده واخرج هاتفه محدثآ امه ليعلمها بهذا الخبر السعيد
الام: ازيك يا حبيبي عامل ايه يا ابني وازاي مراتك
رماح بسعاده: مبروك يا تيتاااااااااا
ادمعت عين سناء فرحه بخبر قدومم حفيدها
سناء: بجد يا رماح بجد يا بني
ضحك رماح بشده : ههههههههههههه وهي الحاجات ديه في هزار برضو يا امي
حمدت الله الام كثيرا علي وعد منها بالقدوم قريبا للاطمئنان علي سديم والجلوس معها لمراعاتها فرح رماح كثيرا بمشاعر والدته وفرحتها بحفيدها المنتظر وعقب انهاء الاتصال استدار عثمان لرماح فرحا: مبروك يا ابو الارماح والله وهتبقي اب يا واد ههههههههههه
ضحك رماح بشده : ههههههههه الله يبارك فيه والله الواحد حاسس انه كبر فجأه كده
عثمان بسعاده ولكن يشوبها حزن دفين : ماهو مهما كنت كبير اول ما بتسمع خبر زي ده بتحس ان مسؤليتك زادت وبتتمني تشوفه في لحظتها وبتعد الثواني مش الايام
احس رماح بصديقه وبحزنه واراد تغير الحديث
رماح بمرح: لا قصدك مسؤليتك انت يا اخويا انا مش هربي حد انا هسيبهولك تربيه وافضي للي بعده انا هعمل فريق كره يا اخويا ههههههههه
ضحك عثمان : ومالو يا حبيبي خلف بس ومليكش دعوه انت وانا اربيه هخليه واد رجوله كده ملوش زي
قاطع حديثهم رنين هاتف رماح
رماح بسعاده: ازيك يا عم عيالي هههههه
فارس بعدم فهم : عيال مين يا عم انت
ضحك رماح : عيالي انا يا متخلف البشاير هلت ياض عقبالك
قفز فارس فرحا صارخآ غير عابئ بوجوده بالشركه : مبروووووووووووووووووك مبروووووووووووووك اعمل حسابك هتسميه فارس وانا اللي هربيه يالا
ضحك رماح : ههههههههههههه يخربيتك انت بتصرخ كده ليه شكلك بقا اندر خالص قدام الموظفين اخص عليك مدير هفأ
فارس : ومالو وانا افديك الساعه اما اعرف ان اخويا هيجيله ولي عهد ووريث كتكوت قطقوط صغنطوط كده مبروك يا حبيبي
رماح بسعاده : الله يبارك فيك عقبالك يا ابو الفوارس هههههه
فارس بفخر : قريب قريب هانت كلها كام يوم والحقك علي عش الزوجيه
انهي الاتصال ودلف الي القصر صاعدآ الي معشوقته مباشره فلم يجدها بالغرفه ليستمع الي اصوات من داخل المرحاض ومن الواضح انها تعاني فزفر بضيق نعم هو فرح بجنينه ولكنه خائف علي عشيقته ايضا
دق باب المرحاض لياتيه صوتها ضعيف متعب هزيل من كثره القئ لتشتعل عيناه بغضب وخوف وقلق
رماح بقلق: حبيبي مالك افتحي
سديم بتعب : مش قادره اقوم من مكاني
ليعي رماح ماتعاني منه من تعب ليقوم بكسر باب المرحاض ليتفاجا بها جالسه بارضيه المرحاض ممسكه بمعدتها ومتكوره وملامحها ذابله بشده وتأن بخفوت ليسرع اليها يحملها بين احضانه بحرص وقلق شديد واضعا اياها علي سريرهما برفق شديد كانها قطعه الماس رقيقه معرضه للكسر ضامما اياها لاحضانه بشده وتملك
رماح هامسا بسعاده: طب اعمل انا ايه دلوقتي في الواد ابن الكلب ده اللي جوه هو هيمرمطك معاه يعني من اولها كده ههههههه
سديم بعدم فهم : واد مين ده وهيمرمطني معاه ليه وفين انا مش فاهمه حاجه
وضع يده علي بطنها برفق قائلا وهو ينظر داخل عينيها : هنا في نتيجه عشقي ليكي ولهفتي عليكي بجنون وشوقي
وضعت يها علي فمها مدمعه العينان بشده هامسه : مش معقول بجد يا رماح
احتضنها بتملك : بجد يا قلب رماح انتي حامل يا ديما
فاضت عينيها بدموع الفرح : مش معقولبجد هبقي ام جوايا حته منك
مال بها رماح علي السرير واضعا راسها علي المخده برفق: بجد يا قلبي المهم بقا لحد مانروح بكره للدكتوره عاوزك متتحركيش لاي سبب وتاكلي كويس جدااااا واي طلب انا هنا لخدمتك يا برنسيس
احتضنته بشده هامسه في اذنه بدلال : اي حاجه اي حاجه
نظر لها رماح بمكر : اه اي حاجه يا قلبي الا قوليلي هو انتي احلويتي ليه كده يا بت يا مزه انتي ماتيجي اقولك حاجه في بقك قصدي في ودنك وغمز لها بعينه
خجلت بشده دافنه راسها بصدره : رماح بس بقا
تنهد رماح بعشق:يا عيون رماح انا بقول تنامي احسن يا حبيبتي انتي اصلا خلصانه لوحدك مش حمل حاجه نامي ربنا يهديكي
وهم بالرحيل هتوقف عند سماع صوتها الرقيق يطرب اسمه بين شفتيها كنغم عشق جارف : رماح
التفت لها : نعم
سديم بدلال : رايح فين
رماح وقد بدء فقدان السيطره علي مشاعره : داخل اتغسل يمكن المايه تطفي النار اللي فيه وانتي اخرج الاقيكي نايمه ماشي لحد مانروح للدكتوره بكره نشوف حل في البيه اللي قاعدالي جوه ده
ودلف الي الحمام صافقا الباب خلفه بعصبيه لتبتسم سديم وتغفو سريعا كعادتها في الاونه الاخيره
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
في مكان هادئ بحديقه القصر تقف خلسه تتحدث بالهاتف هامسه بحذر :اه والله يا باشا زي ما بقولك كده الست هانم حامل
المتصل : طيب عاوزك تاخدي بالك من تصرفاتك الفتره الجايه ماشي مش عاوزين غلط ولاقلق
الخادمه: حاضريا باشا من عنيا تؤمرني بحاجه تاني
المتصل: حاليا لا بس اكيد هحتاج حاولي بس تقربي منها وكل طلباتها انتي اللي تعمليهالها مفهوم
الخادمه : مفهوم يا باشا هقفل انا بس احسن حد يا خد باله …….وانهت المكالمه عائده الي عملها
كان يجلس في الظلام ممسكا بكأس الويسكي خاصته وتلتمع عيناه ببريق الشر والحقد والدمار
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
وقفت السياره امام منزل كبير (دوار) لتترجل منه الام وتتابعها سهيله ونظرتها مبهوره بجمال المكان ككل لتقع عليع عيناها وهو يتطلع لها بلهفه وشوق عجز عن اخفائهما ليلكزه ماهر هامسا: ما خلاص يا عم الحبيب هتاكل البت بعنيك الناس هتاخد بالها
وقبل ان يهم بالرد قاطعه قائلا: يا حبيبي انا توأمك واكيد افرحلك طبعا واحس بيك واتمني انك تحقق حلمك معاها بس برضو خد بالك سهيله مش زينا انت فاهمني …….وتركه ذاهبا اليها ليرحب بها ليشرد مهران في كلام اخيه ويقسم انه سيعمل جاهدا ليفوز بمعشوقته ويكون جدير بها
لتقطع سهيله شرودهوهي واقفه امامه ولم يتبقي خارج النزل غيرهما
سهيله بخجل :مالك سرحان في ايه
لينظر مهران به داخل عينيها :فيكي سرحان فيكي
اخفضت عينيها ارضا :انا هههههه ازاي بقا
مهران : بعدين يا سهيله هتعرفي كل حاجه في الوقت المناسب
اومات براسها موافقه ودلفا الي المنزل لتبدا رحلتهما السعيده وتزداد سعاده الجميع عند علمهم بخبر حمل سديم لتطلق الام زغروطه مصريه اصيله وتدمع اعين الاب فرحا بهذا الخبر السعيد ويقوم الجميع لتناول الغداء الشهي وسط اجواء الفرح السعيده
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فرحت اريج كثيرا بخبر حمل صديقتها وقامت بالاتصال بها لياتيها صوت رماح عبر الهاتف
رماح:الو
اريج بخجل :ازيك يا رماح بيه مبروك
رماح بابتسامه : الله يبارك فيكي يا اريج وبعدين ايه رماح بيه ديه انا زي اخوكي زلا ايه يا انسه
ابتسمت اريج بخجل : طبعا يا فندم ده اكيد
ضحك رماح بشده :واضح كده ان مفيش فايده فيكي خدي صاحبتك خرجت من الحمام اهي
تناولت سديم الهاتف بفرح :ازيك يا روجا عامله ايه
اريج بسعاده :مبروك يا ديما مبروك يا حبيبتي
سديم : الله يبارك فيكي يا قلبي عقبالك
خجلت اريج وعضت علي شفتيها ليعلو صوت فارس بجانبها :اه والنبي قوليلها يا سديم احسن ديه محسساني اني هخطفها وانفيها بره البلد مش هاخدها ادلعها وادوقها الشهد وادوق انا كمان معاها
وغمز له بعينه فلكزته بصدره هاتفهه:انت قليل الادب
تدخل رماح ضاحكا: انت يا زفت انت اتلم هتخدش حياء مراتي لم نفسك ياض
انهوا الاتصال علي موعد من رماح بانه سيحضر زفاف فارس هو وسديم
استعد الزوجان للذهاب الي المشفي للاطمئنان علي صحه الجنين
دلفا الي حجره الكشف لتبتسم الطبيبه
الطبيبه : اهلا ازي حضرتك يا مدام
سديم: الحمد لله
الطبيبه :طيب ممكن تتفضلي معايا نعمل سونار
رماح بلهفه : هنشوف البيبي يعني
ضحكت الطبيبه : هههه اه يا رماح بيه تحب تشوفه معانا
رماح بلهفه: ياريت لو مش هعملكم اعاقه
الطبيبه :لا ابدا مفيش اي اعاقه الممرضه هتجهزها واحنا ندخل حجره السونار نطمن علي البيبي
دلفت سديم لحجره السونار لتقوم الممرضه بتجهيزها لتدلف الطبيبه بعد دقائق بصحبه رماح ليقف بجانب سديم ممسكا بيها ويعلق نظره علي شاشه جهاز السونار
اشارت الطبيبه الي نقطه صغيره قائله :ده كيس الجنين هو لسه عمره حوالي شهر وانا شايفه انه كويس والدنيا تمام
علق رماح نظره علي النقطه الموجوده امامه
وتسارعت دقات قلبه بشده وشرد في طفله وهو يتمني ان يراه بسرعه ليفيق علي صوت سديم واقفه امامه
سديم: حبيبي مالك سرحان ليه
رماح بشرود: ابني شوفتيه صغير ازاي يا ديما
احتضنته سديم مربته علي ظهره : اه يا حبيبي شوفته يلا بقا نخرج للدكتوره مينفعش وقفتنا هنا
خرجا الاثنان الي حجره الكشف وجلسا امامها
الطبيبه : مبدئيا كدهه انا عرفت ان عندك انيميا هنحتاج علاج مكثف طبعا وغذا وعنايه علي اعلي مستوي وطبعا الراحه شئ اساسي واتجهت بنظرها الي رماح: وطبعا بلاش العلاقه الزوجيه الفتره ديه نهاااائي لان الحمل في اوله كده بيبقا ضعيف حضرتك فهمني طبعا
اوماء رماح راسه موافقا : اه طبعا المهم صحتهم طبعا في المقام الاول
الطبيبه : وياريت بلاش سفر طبعا او خروج كتير يعني نقلل المجهود
رماح: طب هي بتنام كتير ليه وبرضو بترجع كتير وبتبقي تعبانه جدا
الطبيبه بابتسامه هادئه: كل حمل وليه طبيعته وفي ستات حملها بيبقا حابب النوم ولو علي القئ انا كتبتلها علاج هيهديه شويه
رماح: طب والمغص بتشتكي من المغص ده مش غلط
الطبيبه : لا ابدا ده شئ طبيعي حضرتك اطمن هم الزوجان للرحيل فاعطتهم الطبيبه سي دي مدون عليه فيديو للسونار وروشته الادويه
هبط رماح وسديم وامر رماح السائق بالسير ببطء شديد حتي لا يؤذي معشوقته ليستقبلهم عثمان بابتسامه هادئه:مبروك يا مدام مبروك يا باشا
رماح :الله يبارك فيك يا عثمان
عاد الزوجان الي القصر وفور نزولهما من السياره مال رماح بجذعه جاملا سديم بين احضانه لتريح راسها علي صدره خجله بشده : رماح ايه ده نزلني الحرس والشغالين يقولوا ايه
رماح بمكر :يقولوا اللي يقولوه محدش ليه عندي حاجه طز في اي حد المهم انتي يا قلبي طبعا
صعد السلم وهو حاملها بين احضانه كطفلته الصغيره ودلفا الي الغرفه ليضعها علي السرير وذهب الي دولابها واخرج منامه باللون الوردي ورجع الي سديم ممسكا المنامه بيده وسط نظرات سديم العاشقه
رماح بصوت رخيم هادئ: ممكن اميرتي تقوم تقف عشان اغيرلها هدومها
ضحكت سديم : ههههههه تغيرلي هدومي ليه انا بعرف لوحدي
رماح بمكر :لالالالالا الدكتوره قالت بلاش مجهود وبعدين مش كفايه هتحرم منك يبقا كمان مغيرش لا ده ظلم
ضحكت سديم : هههههههه لا طبعا غير براحتك
قام رماح بتبديل ملابس سديم وسطحها ودثرها جيدا وهبط للمطبخ وامر الخدم باعداد وجبه صحيه معده من اللبن والبيض والعسل الطبيعي تحت اشرافه وفور الانتهاء منها حمل الصينيه صاعدا لحبيبته حتي يطعمها بيديه وسط ذهول الشغالين
خادمه 1: معقول ده رماح بيه بيشيل الاكل بنفسه ويفضل واقف لحد ما نجهزه معانا في المطبخ
خادمه 2: سبحان مغير الاحوال ربنا يهديه وميقلبش عليها زي اللي قبلها ما كان طاير بيها كده واما غلطت بهدلها وطردها بره
خادمه3: هو رماح بيه كان مجوز قبل كده
خادمه1: مالناش دعوه كل واحده علي شغلها يلا
ذهبت الخادمات لاتمام عملهن بينما هناك من استغل تلك المعلومه
ابتسم الطبيب بهدوء فلم يكن متوقع ان تكون رد فعل رماح هكذا فمن المعروف عنه القسوه الشديد
الطبيب بابتسامه مرحه: مبروك يا باشا ربنا يتمملها علي خير وتفرح بالبيبي
رماح بسعاده بالغه : الله يبارك فيك يارب اصرف لكل الموظفين شهرين وياريت تبعتلي سى في بكل الفراشين الموجودين هنا
اوماء الطبيب راسه موافق وقام بالاتصال بالحسابات لصرف المكافاه كما امر رماح
الطبيب بهدوء: حصل يا باشا وكله دلوقتي بيستلم المكافاه زي ما حضرتك امرت وبكره الصبح هيكون عندك فايل باسامي كل الفراشين والعاملين البسطاء في المستشفي هنا
هز رماح راسه بالموافقه وهم بالرحيل عندما اوقفه صوت الطبيب قائلا: ياريت يا باشا المدام تشرفنا لان لازم متابعه مع طبيبه نسا عشان نشوف وضع الجنين ونطمن عليه
اقشعر بدنه برجفه غريبه عند سماعه كلمه الجنين وتهللت اساريره بسعاده غامره لو فاضت ستكفي العالم باسره
اومأ براسه وخرج عائدا الي معشوقته الصغيره وسط انتشار خبر حمل حبيبته ومباركات الجميع وتمنياتهم بقدوم المولود بخير
دلف الي سيارته بسعاده واخرج هاتفه محدثآ امه ليعلمها بهذا الخبر السعيد
الام: ازيك يا حبيبي عامل ايه يا ابني وازاي مراتك
رماح بسعاده: مبروك يا تيتاااااااااا
ادمعت عين سناء فرحه بخبر قدومم حفيدها
سناء: بجد يا رماح بجد يا بني
ضحك رماح بشده : ههههههههههههه وهي الحاجات ديه في هزار برضو يا امي
حمدت الله الام كثيرا علي وعد منها بالقدوم قريبا للاطمئنان علي سديم والجلوس معها لمراعاتها فرح رماح كثيرا بمشاعر والدته وفرحتها بحفيدها المنتظر وعقب انهاء الاتصال استدار عثمان لرماح فرحا: مبروك يا ابو الارماح والله وهتبقي اب يا واد ههههههههههه
ضحك رماح بشده : ههههههههه الله يبارك فيه والله الواحد حاسس انه كبر فجأه كده
عثمان بسعاده ولكن يشوبها حزن دفين : ماهو مهما كنت كبير اول ما بتسمع خبر زي ده بتحس ان مسؤليتك زادت وبتتمني تشوفه في لحظتها وبتعد الثواني مش الايام
احس رماح بصديقه وبحزنه واراد تغير الحديث
رماح بمرح: لا قصدك مسؤليتك انت يا اخويا انا مش هربي حد انا هسيبهولك تربيه وافضي للي بعده انا هعمل فريق كره يا اخويا ههههههههه
ضحك عثمان : ومالو يا حبيبي خلف بس ومليكش دعوه انت وانا اربيه هخليه واد رجوله كده ملوش زي
قاطع حديثهم رنين هاتف رماح
رماح بسعاده: ازيك يا عم عيالي هههههه
فارس بعدم فهم : عيال مين يا عم انت
ضحك رماح : عيالي انا يا متخلف البشاير هلت ياض عقبالك
قفز فارس فرحا صارخآ غير عابئ بوجوده بالشركه : مبروووووووووووووووووك مبروووووووووووووك اعمل حسابك هتسميه فارس وانا اللي هربيه يالا
ضحك رماح : ههههههههههههه يخربيتك انت بتصرخ كده ليه شكلك بقا اندر خالص قدام الموظفين اخص عليك مدير هفأ
فارس : ومالو وانا افديك الساعه اما اعرف ان اخويا هيجيله ولي عهد ووريث كتكوت قطقوط صغنطوط كده مبروك يا حبيبي
رماح بسعاده : الله يبارك فيك عقبالك يا ابو الفوارس هههههه
فارس بفخر : قريب قريب هانت كلها كام يوم والحقك علي عش الزوجيه
انهي الاتصال ودلف الي القصر صاعدآ الي معشوقته مباشره فلم يجدها بالغرفه ليستمع الي اصوات من داخل المرحاض ومن الواضح انها تعاني فزفر بضيق نعم هو فرح بجنينه ولكنه خائف علي عشيقته ايضا
دق باب المرحاض لياتيه صوتها ضعيف متعب هزيل من كثره القئ لتشتعل عيناه بغضب وخوف وقلق
رماح بقلق: حبيبي مالك افتحي
سديم بتعب : مش قادره اقوم من مكاني
ليعي رماح ماتعاني منه من تعب ليقوم بكسر باب المرحاض ليتفاجا بها جالسه بارضيه المرحاض ممسكه بمعدتها ومتكوره وملامحها ذابله بشده وتأن بخفوت ليسرع اليها يحملها بين احضانه بحرص وقلق شديد واضعا اياها علي سريرهما برفق شديد كانها قطعه الماس رقيقه معرضه للكسر ضامما اياها لاحضانه بشده وتملك
رماح هامسا بسعاده: طب اعمل انا ايه دلوقتي في الواد ابن الكلب ده اللي جوه هو هيمرمطك معاه يعني من اولها كده ههههههه
سديم بعدم فهم : واد مين ده وهيمرمطني معاه ليه وفين انا مش فاهمه حاجه
وضع يده علي بطنها برفق قائلا وهو ينظر داخل عينيها : هنا في نتيجه عشقي ليكي ولهفتي عليكي بجنون وشوقي
وضعت يها علي فمها مدمعه العينان بشده هامسه : مش معقول بجد يا رماح
احتضنها بتملك : بجد يا قلب رماح انتي حامل يا ديما
فاضت عينيها بدموع الفرح : مش معقولبجد هبقي ام جوايا حته منك
مال بها رماح علي السرير واضعا راسها علي المخده برفق: بجد يا قلبي المهم بقا لحد مانروح بكره للدكتوره عاوزك متتحركيش لاي سبب وتاكلي كويس جدااااا واي طلب انا هنا لخدمتك يا برنسيس
احتضنته بشده هامسه في اذنه بدلال : اي حاجه اي حاجه
نظر لها رماح بمكر : اه اي حاجه يا قلبي الا قوليلي هو انتي احلويتي ليه كده يا بت يا مزه انتي ماتيجي اقولك حاجه في بقك قصدي في ودنك وغمز لها بعينه
خجلت بشده دافنه راسها بصدره : رماح بس بقا
تنهد رماح بعشق:يا عيون رماح انا بقول تنامي احسن يا حبيبتي انتي اصلا خلصانه لوحدك مش حمل حاجه نامي ربنا يهديكي
وهم بالرحيل هتوقف عند سماع صوتها الرقيق يطرب اسمه بين شفتيها كنغم عشق جارف : رماح
التفت لها : نعم
سديم بدلال : رايح فين
رماح وقد بدء فقدان السيطره علي مشاعره : داخل اتغسل يمكن المايه تطفي النار اللي فيه وانتي اخرج الاقيكي نايمه ماشي لحد مانروح للدكتوره بكره نشوف حل في البيه اللي قاعدالي جوه ده
ودلف الي الحمام صافقا الباب خلفه بعصبيه لتبتسم سديم وتغفو سريعا كعادتها في الاونه الاخيره
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
في مكان هادئ بحديقه القصر تقف خلسه تتحدث بالهاتف هامسه بحذر :اه والله يا باشا زي ما بقولك كده الست هانم حامل
المتصل : طيب عاوزك تاخدي بالك من تصرفاتك الفتره الجايه ماشي مش عاوزين غلط ولاقلق
الخادمه: حاضريا باشا من عنيا تؤمرني بحاجه تاني
المتصل: حاليا لا بس اكيد هحتاج حاولي بس تقربي منها وكل طلباتها انتي اللي تعمليهالها مفهوم
الخادمه : مفهوم يا باشا هقفل انا بس احسن حد يا خد باله …….وانهت المكالمه عائده الي عملها
كان يجلس في الظلام ممسكا بكأس الويسكي خاصته وتلتمع عيناه ببريق الشر والحقد والدمار
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
وقفت السياره امام منزل كبير (دوار) لتترجل منه الام وتتابعها سهيله ونظرتها مبهوره بجمال المكان ككل لتقع عليع عيناها وهو يتطلع لها بلهفه وشوق عجز عن اخفائهما ليلكزه ماهر هامسا: ما خلاص يا عم الحبيب هتاكل البت بعنيك الناس هتاخد بالها
وقبل ان يهم بالرد قاطعه قائلا: يا حبيبي انا توأمك واكيد افرحلك طبعا واحس بيك واتمني انك تحقق حلمك معاها بس برضو خد بالك سهيله مش زينا انت فاهمني …….وتركه ذاهبا اليها ليرحب بها ليشرد مهران في كلام اخيه ويقسم انه سيعمل جاهدا ليفوز بمعشوقته ويكون جدير بها
لتقطع سهيله شرودهوهي واقفه امامه ولم يتبقي خارج النزل غيرهما
سهيله بخجل :مالك سرحان في ايه
لينظر مهران به داخل عينيها :فيكي سرحان فيكي
اخفضت عينيها ارضا :انا هههههه ازاي بقا
مهران : بعدين يا سهيله هتعرفي كل حاجه في الوقت المناسب
اومات براسها موافقه ودلفا الي المنزل لتبدا رحلتهما السعيده وتزداد سعاده الجميع عند علمهم بخبر حمل سديم لتطلق الام زغروطه مصريه اصيله وتدمع اعين الاب فرحا بهذا الخبر السعيد ويقوم الجميع لتناول الغداء الشهي وسط اجواء الفرح السعيده
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
فرحت اريج كثيرا بخبر حمل صديقتها وقامت بالاتصال بها لياتيها صوت رماح عبر الهاتف
رماح:الو
اريج بخجل :ازيك يا رماح بيه مبروك
رماح بابتسامه : الله يبارك فيكي يا اريج وبعدين ايه رماح بيه ديه انا زي اخوكي زلا ايه يا انسه
ابتسمت اريج بخجل : طبعا يا فندم ده اكيد
ضحك رماح بشده :واضح كده ان مفيش فايده فيكي خدي صاحبتك خرجت من الحمام اهي
تناولت سديم الهاتف بفرح :ازيك يا روجا عامله ايه
اريج بسعاده :مبروك يا ديما مبروك يا حبيبتي
سديم : الله يبارك فيكي يا قلبي عقبالك
خجلت اريج وعضت علي شفتيها ليعلو صوت فارس بجانبها :اه والنبي قوليلها يا سديم احسن ديه محسساني اني هخطفها وانفيها بره البلد مش هاخدها ادلعها وادوقها الشهد وادوق انا كمان معاها
وغمز له بعينه فلكزته بصدره هاتفهه:انت قليل الادب
تدخل رماح ضاحكا: انت يا زفت انت اتلم هتخدش حياء مراتي لم نفسك ياض
انهوا الاتصال علي موعد من رماح بانه سيحضر زفاف فارس هو وسديم
استعد الزوجان للذهاب الي المشفي للاطمئنان علي صحه الجنين
دلفا الي حجره الكشف لتبتسم الطبيبه
الطبيبه : اهلا ازي حضرتك يا مدام
سديم: الحمد لله
الطبيبه :طيب ممكن تتفضلي معايا نعمل سونار
رماح بلهفه : هنشوف البيبي يعني
ضحكت الطبيبه : هههه اه يا رماح بيه تحب تشوفه معانا
رماح بلهفه: ياريت لو مش هعملكم اعاقه
الطبيبه :لا ابدا مفيش اي اعاقه الممرضه هتجهزها واحنا ندخل حجره السونار نطمن علي البيبي
دلفت سديم لحجره السونار لتقوم الممرضه بتجهيزها لتدلف الطبيبه بعد دقائق بصحبه رماح ليقف بجانب سديم ممسكا بيها ويعلق نظره علي شاشه جهاز السونار
اشارت الطبيبه الي نقطه صغيره قائله :ده كيس الجنين هو لسه عمره حوالي شهر وانا شايفه انه كويس والدنيا تمام
علق رماح نظره علي النقطه الموجوده امامه
وتسارعت دقات قلبه بشده وشرد في طفله وهو يتمني ان يراه بسرعه ليفيق علي صوت سديم واقفه امامه
سديم: حبيبي مالك سرحان ليه
رماح بشرود: ابني شوفتيه صغير ازاي يا ديما
احتضنته سديم مربته علي ظهره : اه يا حبيبي شوفته يلا بقا نخرج للدكتوره مينفعش وقفتنا هنا
خرجا الاثنان الي حجره الكشف وجلسا امامها
الطبيبه : مبدئيا كدهه انا عرفت ان عندك انيميا هنحتاج علاج مكثف طبعا وغذا وعنايه علي اعلي مستوي وطبعا الراحه شئ اساسي واتجهت بنظرها الي رماح: وطبعا بلاش العلاقه الزوجيه الفتره ديه نهاااائي لان الحمل في اوله كده بيبقا ضعيف حضرتك فهمني طبعا
اوماء رماح راسه موافقا : اه طبعا المهم صحتهم طبعا في المقام الاول
الطبيبه : وياريت بلاش سفر طبعا او خروج كتير يعني نقلل المجهود
رماح: طب هي بتنام كتير ليه وبرضو بترجع كتير وبتبقي تعبانه جدا
الطبيبه بابتسامه هادئه: كل حمل وليه طبيعته وفي ستات حملها بيبقا حابب النوم ولو علي القئ انا كتبتلها علاج هيهديه شويه
رماح: طب والمغص بتشتكي من المغص ده مش غلط
الطبيبه : لا ابدا ده شئ طبيعي حضرتك اطمن هم الزوجان للرحيل فاعطتهم الطبيبه سي دي مدون عليه فيديو للسونار وروشته الادويه
هبط رماح وسديم وامر رماح السائق بالسير ببطء شديد حتي لا يؤذي معشوقته ليستقبلهم عثمان بابتسامه هادئه:مبروك يا مدام مبروك يا باشا
رماح :الله يبارك فيك يا عثمان
عاد الزوجان الي القصر وفور نزولهما من السياره مال رماح بجذعه جاملا سديم بين احضانه لتريح راسها علي صدره خجله بشده : رماح ايه ده نزلني الحرس والشغالين يقولوا ايه
رماح بمكر :يقولوا اللي يقولوه محدش ليه عندي حاجه طز في اي حد المهم انتي يا قلبي طبعا
صعد السلم وهو حاملها بين احضانه كطفلته الصغيره ودلفا الي الغرفه ليضعها علي السرير وذهب الي دولابها واخرج منامه باللون الوردي ورجع الي سديم ممسكا المنامه بيده وسط نظرات سديم العاشقه
رماح بصوت رخيم هادئ: ممكن اميرتي تقوم تقف عشان اغيرلها هدومها
ضحكت سديم : ههههههه تغيرلي هدومي ليه انا بعرف لوحدي
رماح بمكر :لالالالالا الدكتوره قالت بلاش مجهود وبعدين مش كفايه هتحرم منك يبقا كمان مغيرش لا ده ظلم
ضحكت سديم : هههههههه لا طبعا غير براحتك
قام رماح بتبديل ملابس سديم وسطحها ودثرها جيدا وهبط للمطبخ وامر الخدم باعداد وجبه صحيه معده من اللبن والبيض والعسل الطبيعي تحت اشرافه وفور الانتهاء منها حمل الصينيه صاعدا لحبيبته حتي يطعمها بيديه وسط ذهول الشغالين
خادمه 1: معقول ده رماح بيه بيشيل الاكل بنفسه ويفضل واقف لحد ما نجهزه معانا في المطبخ
خادمه 2: سبحان مغير الاحوال ربنا يهديه وميقلبش عليها زي اللي قبلها ما كان طاير بيها كده واما غلطت بهدلها وطردها بره
خادمه3: هو رماح بيه كان مجوز قبل كده
خادمه1: مالناش دعوه كل واحده علي شغلها يلا
ذهبت الخادمات لاتمام عملهن بينما هناك من استغل تلك المعلومه
